Що означають ноти в парфумі

Підібрати парфум частіше, набагато складніше, ніж засоби для макіяжу брів або тональний крем. Цілком зрозумілої мови, що описує аромат немає — ми його не бачимо, не можемо торкнутися, порівняти з чимось знайомим. Коли вибираєте помаду для губ, достатньо погляду, щоб зрозуміти: ваш колір чи ні. А як бути із запахом, який неможливо "показати"?
Для цього вигадали ноти — мову опису запахів, спрощений інструмент спілкування між брендом і покупцем. У статті ми докладно пояснимо, що таке ноти в духах, як їх читати, чому аромат може бути описаний десятками різних слів і чи можна довіряти описам.
Хто і навіщо вигадав парфумерні ноти
Поняття «нота» у сучасному значенні вперше запропонував англійський хімік та парфумер Септімус Пієсс у середині XIX століття. У своїй книзі він пояснював молодшим колегам, як навчитися розбиратися в парфумерії, писав про сировину, методи дистиляції, рецептури та принципи створення ароматів. Але головне спробував систематизувати запахи, порівнявши їх із музичними звуками. Запропонував сприймати композицію парфумів як мелодію, що складається з нот.
Ідея була спірною та ненауковою, але прижилася — насамперед тому, що мова запахів бідна, а асоціативне мислення — універсальне. Сьогодні навіть у професійному середовищі парфумери та маркетологи продовжують використовувати ноти в ароматах як одиницю опису.

Що таке нота
Нота – не конкретна речовина у складі. Не хімічна сполука і не точний об'єктивний опис запаху. А маркетингово-практичний ярлик, який дає приблизне уявлення про його характер.
В описі нот парфумів зазначена «груша» - це не означає, що в складі точно є масло груші (його не існує). Це означає, що на старті аромат нагадує щось грушоподібне: солодке, фруктове, можливо, з легкою кислинкою. Технічно це може бути суміш із п'яти синтетичних молекул і однієї натуральної есенції. Але в піраміді це «груша».
Однакові ноти парфумів – це можуть різні запахи:
- "Малина" - солодкою, пудровою, з кислинкою або відтінком шкіри.
- "Яблуко" у когось яблуко буде кислим та зеленим, у когось — теплим та карамельним.
Отже, нота – результат сприйняття, а не реальної сировини.
Акорди: як парфумери збирають складні образи
Якщо ноти аромату — це окремі відтінки, які можна "почути" в продукті, акорди — їх поєднання. Акорд створюється, коли групу нот підібрано і скомпоновано так, щоб дати єдине звучання.
Акорди потрібні, щоб передавати складні ольфакторні образи. Уявімо, що бренд планує випуск парфумів на 50 мл у подарунковій упаковці запахом "шоколадного пирога". Але ж немає речовини, що точно б її відтворював. Однак парфумер створить акорд з ванілі, какао, вершкової бази та молочних нот. В результаті отримає стійкий асоціативний образ, зрозумілий для більшості людей. Те саме стосується інших нот у духах - "шкіри", "чорного чаю", "полуничного йогурту" тощо. Це не компоненти формули, а результат професійно зібраних акордів.
Акорд може бути зібраний по-різному: "пудра" - з фіалки, ірису та мускусу, або сухого геліотропу, бензоїну та альдегідів. Все залежить від задуму парфумера та потрібного ефекту. Акорди роблять аромат закінченим і пізнаваним, а не простим набором «груш, троянд та мускусів».
Піраміда ароматів: схема, за якою розвивається запах
Протягом історії парфумерії дослідники пропонували різні методи класифікації нот. Найвідоміший — колесо ароматів Майкла Едвардса, де запахи поділяються на чотири великі групи: східні, деревні, свіжі та квіткові. У кожній з них можна виділити підкатегорії: наприклад, до східних відносяться смоли, сандал та пачулі, а до свіжих – водні та зелені ноти.
Відкрийте опис будь-якого продукту з каталогу парфумів 60 мл у подарунковій упаковці на нашому сайті. Зауважте, що ноти в ньому поділяються на 3 категорії:
- Початкові;
- Ноти серця;
- Базові.
Ноти — це результат летючості інгредієнтів та їх здатності до дифузії. Верхні відчуваються після розпилення. Вони легкі, леткі та досить швидко випаровуються. Найчастіше це цитруси, зелень, альдегіди, що дають відчуття свіжості та бадьорості. Їхня людина відчуває на блотері. Завдання – привернути увагу, задати перше враження.
Серце, середні ноти аромату, розкриваються після 15-30 хвилин — стартові відтінки випаровуються, і їх змінюють квіткові букети, м'які спеції, фрукти, чай, лавандові або водні відтінки. Саме на цьому етапі стає зрозумілим характер парфуму. Серцеві ноти визначають, як парфум звучить більшу частину часу.
А базові ноти парфумів – це ті, що залишаються на шкірі надовго – до 24-48 годин. Це важкі, щільні молекули: дерев'яні, мускусні, амброві, бальзамічні. Саме вони формують шлейф, розкриваються повільно, створюють ефект «ввібраного» у шкіру аромату.

А які ноти в духах головні та панівні?
Те, які тони виявляться найвиразнішими й найпомітнішими, залежить не від їхнього порядку в піраміді, а від задуму композиції та професіоналізму парфумера. У формулі можуть бути десятки інгредієнтів, але лише одиниці звучатимуть яскраво, у фокусі. Парфумер вирішує, які ноти підсвітити, а які залишити у фоні. Підбирає концентрацію, точне співвідношення компонентів, поєднання сировини з різною летючістю, додає сполучні молекули та коригує структуру аромату.
Не варто очікувати, що парфум пахнутиме так, як він описаний. Багато хто думає: «У складі жасмин — отже, я його відчую». Насправді це не завжди так. Концентрації можуть бути мінімальними, парфумер міг використовувати жасмин тільки для посилення певного акценту (наприклад, тілесності), а запах квітки — не почути.
Багато залежить і від того, як ноти взаємодіють. Приклад:
- У композиції з «мускусом» та «амбровими нотами» може бути помітний лише один нюанс — тепле пудрове тло, і ні мускусу, ні амбри ви не почуєте.
- "Пачулі" в одній формулі може звучати як вологий ґрунт, в іншій — як сухий порошок.
Саме тому той самий інгредієнт у двох ароматах часом сприймається кардинально по-різному. Все залежить від дозувань, компонування та контексту.
Як навчитися читати ноти
Щоб зрозуміти, що означають ноти в парфумах, порівнюйте приємні носу аромати й знаходьте спільні риси. Запам'ятовуйте, як звучать базові категорії: бергамот, лаванда, сандал, пачулі та ін.
І користуйтесь правилами:
- Читати ноти як образ. Бачите «яблуко, фрезія, ваніль» – аромат, швидше за все, буде фруктово-квітковим та м'яким.
- Не сприймати буквально. Фраза «конвалія» може означати що завгодно: від гедіонів до акордів з урахуванням альдегідів.
- Орієнтуватися на досвід. Порівнюйте аромати, де знаєте, як звучать конкретні ноти. Це допоможе створити власну картку сприйняття.
- Помічати повторювані поєднання. Подобається жасмин із мускусом в одному ароматі – є шанс, що схоже поєднання порадує і в іншому.
Висновок від “Оптпарфум”: навіщо розбиратися, що означають ноти у парфумі, якщо вони умовні
Це спосіб спілкування між брендом та споживачем. Без нот, зібраних в акорди та піраміду, не зрозуміти, що всередині, і не вибрати продукт на вітрині. А з ними можна хоча б приблизно оцінити:
- Наскільки аромат буде легким чи тяжким
- Чи є там солодкість, свіжість, тепло, деревина
- Акценти: квіткові, фруктові, пряні
- Чи підходить він під ваші смаки, сезон, стиль
Описані ноти в духах – це мова запахів, а піраміда – спосіб уявити аромат, викликати асоціації, задати очікування. Знайомтеся з нотами та тестуйте різні поєднання. Тим більш, великий асортимент та доступні ціни в “Оптпафрум” створюють сприятливе поле для експериментів.
- Що таке піраміда аромату?Вся правда про парфумерну піраміду та про те, як правильно використовувати список нот при виборі парфумів.Повна версія статті
- Як розбиратися в парфумеріїЯк знайомитися з індустрією ароматів, з ким радитись і що почитати, щоб розібратися в асортименті та тонкощах.Повна версія статті